-
Een logo dat je past als een maatpak?Vraag het onze Logomeesters!
GEEL
Op zoek naar een geel logo?
Geel is de kleur van de zon. Het linkt aan vreugde, geluk, intellect en energie. Geel geeft een verwarmend effect, maakt vrolijk en stimuleert onze mentale activiteit. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat we feiten beter onthouden, wanneer we deze lezen op een lichtgele achtergrond. Geen wonder dat geel de meestverkochte kleur is voor post-its!
Gebruik geel om vrolijke gevoelens op te roepen. Bijvoorbeeld bij producten voor kinderen of ter ontspanning. Maar kijk uit: bij overmatig gebruik kan geel een storend effect hebben. Het is bekend dat baby’s meer huilen in gele kamers.
Geel is zeer effectief voor het trekken van de aandacht, dus gebruik het om de belangrijkste elementen van je ontwerp te benadrukken.
Mannen ervaren geel meestal als luchtig en ‘kinderachtig’. Daarom is het niet raadzaam geel te gebruiken bij de verkoop van luxe producten voor mannen. Geel is bovendien een onstabiele en spontane kleur en daardoor een onverstandige keuze voor een stabiele, veilige uitstraling.
Lichtere geeltinten worden al snel als visueel onaantrekkelijk ervaren, omdat ze groezelig ogen en aan vrolijkheid inboeten.
“Er zijn weinig zaken waar we intuïtief zoveel van vinden als van kleur. Kleding, meubels, muurverf… met een kleurkeuze proberen we onze eigen identiteit duidelijk op de kaart te zetten. Maar hoe vind je nou de juiste kleur voor je bedrijf? Puur op eigen smaak afgaan blijkt hierbij niet de beste raadgever. Met doordachte kleuren zegt je bedrijfslogo namelijk meer aan je klanten dan met duizend woorden.“
kies verstandig
Durf je te kiezen voor huisstijlkleuren die voorbij gaan aan je persoonlijke voorkeuren? Kies je bewust richting je doelgroep voor kleuren die je onderscheidende merkverhaal versterken?
Naast de effecten van elke kleur, is het ook raadzaam bewust te kijken naar kleuren van collega’s in de branche. Wil je je onderscheiden of juist meeliften? En welke kleuren doen het goed in drukwerk?
Voor onze Logomeesters is kleurbepaling inmiddels een tweede natuur. Vandaar dat ook niet ieder logo opgemaakt is in eigen favoriete kleuren, maar in kleuren die er toe doen!
bron: www.color-wheel-pro.com
Categories: tips