-
Een logo dat je past als een maatpak?Vraag het onze Logomeesters!
BLAUW
Op zoek naar een blauw logo?
Blauw is de kleur van de lucht en de zee. Het wordt dan ook vaak geassocieerd met diepte en stabiliteit. Het symboliseert vertrouwen, loyaliteit, wijsheid, intelligentie, geloof, waarheid en de hemel.
Blauw is heilzaam voor lichaam en geest. Het vertraagt de menselijke stofwisseling en zorgt voor een kalmerend effect.
Blauw is prima inzetbaar voor promotie van producten en diensten die te maken hebben met zuiverheid (waterzuiveringsfilters, reinigingsmiddelen, wodka), lucht (luchtvaartmaatschappijen, airconditioners) en water (zeereizen, mineraalwater).
In tegenstelling tot emotioneel warme kleuren als rood, oranje en geel, doet blauw een beroep op het bewustzijn en het intellect. Het is daardoor toepasbaar voor het suggereren van precisie bij high-tech producten.
Blauw is een mannelijke kleur. Volgens studies is het zeer geaccepteerd bij mannen en brengen zij deze kleur in verband met inzicht, expertise en stabiliteit. Het is een favoriete kleur voor het Amerikaanse bedrijfsleven.
Vermijd het gebruik van blauw echter bij zaken die te maken hebben met eten en koken, want blauw onderdrukt de eetlust.
Samen met de andere twee primaire kleuren (rood en geel) heeft blauw een stevige, levendige impact. Een ideale combinatie voor iedere superheld!
“Er zijn weinig zaken waar we intuïtief zoveel van vinden als van kleur. Kleding, meubels, muurverf… met een kleurkeuze proberen we onze eigen identiteit duidelijk op de kaart te zetten. Maar hoe vind je nou de juiste kleur voor je bedrijf? Puur op eigen smaak afgaan blijkt hierbij niet de beste raadgever. Met doordachte kleuren zegt je bedrijfslogo namelijk meer aan je klanten dan met duizend woorden.“
kies verstandig
Durf je te kiezen voor huisstijlkleuren die voorbij gaan aan je persoonlijke voorkeuren? Kies je bewust richting je doelgroep voor kleuren die je onderscheidende merkverhaal versterken?
Naast de effecten van elke kleur, is het ook raadzaam bewust te kijken naar kleuren van collega’s in de branche. Wil je je onderscheiden of juist meeliften? En welke kleuren doen het goed in drukwerk?
Voor onze Logomeesters is kleurbepaling inmiddels een tweede natuur. Vandaar dat ook niet ieder logo opgemaakt is in eigen favoriete kleuren, maar in kleuren die er toe doen!
bron: www.color-wheel-pro.com
Categories: tips