-
Een logo dat je past als een maatpak?Vraag het onze Logomeesters!
ZWART
Op zoek naar een zwart logo?
Of wellicht nog mooier: een wit logo in een zwarte huisstijl?
Zwart wordt in verband gebracht met kracht en elegantie maar ook met formaliteit, de dood, het kwaad en mysteries.
Zwart is een mysterieuze kleur, die geassocieerd wordt met angst en het onbekende (zwarte gaten). Het heeft meestal een negatieve connotatie (zwarte lijst, zwarte humor). Zwart staat voor kracht en autoriteit; het wordt beschouwd als een zeer formele, elegante en prestigieuze kleur (black tie, zwarte Mercedes)
Zwart geeft het gevoel van perspectief en diepte, maar een zwarte achtergrond vermindert de leesbaarheid. Bij het ontwerpen voor een kunst- of fotopresentatie kun je echter prima gebruik maken van een zwarte of grijze achtergrond om de andere kleuren op te laten vallen. Zwart contrasteert heel mooi met felle kleuren. Samen met bijvoorbeeld rood of oranje vormt zwart een zeer agressief kleurenschema.
“Er zijn weinig zaken waar we intuïtief zoveel van vinden als van kleur. Kleding, meubels, muurverf… met een kleurkeuze proberen we onze eigen identiteit duidelijk op de kaart te zetten. Maar hoe vind je nou de juiste kleur voor je bedrijf? Puur op eigen smaak afgaan blijkt hierbij niet de beste raadgever. Met doordachte kleuren zegt je bedrijfslogo namelijk meer aan je klanten dan met duizend woorden.“
kies verstandig
Durf je te kiezen voor huisstijlkleuren die voorbij gaan aan je persoonlijke voorkeuren? Kies je bewust richting je doelgroep voor kleuren die je onderscheidende merkverhaal versterken?
Naast de effecten van elke kleur, is het ook raadzaam bewust te kijken naar kleuren van collega’s in de branche. Wil je je onderscheiden of juist meeliften? En welke kleuren doen het goed in drukwerk?
Voor onze Logomeesters is kleurbepaling inmiddels een tweede natuur. Vandaar dat ook niet ieder logo opgemaakt is in eigen favoriete kleuren, maar in kleuren die er toe doen!
bron: www.color-wheel-pro.com
Categories: tips